Hava kompresör arızaları ve çözümleri ile ilgili pek çok bilgiyi bir arada vereceğimiz bu yazımızda, aynı zamanda arıza tespiti ve arızalara karşı alacağınız önlemlerden de bahsedeceğiz.
Kompresör kullanırken arızaların doğru tespit edilebilmesi çok önemlidir. Tespit ettiğiniz arızada hem servis desteği almak daha kolay olacak hem de sizin üstünüze düşen bir durum olup olmadığını anlamanız kolaylaşacaktır. Kompresörün arızaları ikiye ayrılır. Bunlar iç arıza ve dış arızalardır. Dış arızaların tespiti daha kolaydır. Dış tarafta bulunan kompresör elemanlarının çıkaracağı arızalara dış arızalar denir. İç arızalar ise kompresörün çalışma sisteminde mevcut olan arızalardır. Bu arızaların tespiti dış arızalara göre daha zordur. Sebebi ise gözle tespit edilecek bir şekilde arıza olmamasıdır.
Kompresör kayışının kayması ya da kopması. Kompresör kayışında meydan gelen minik bir kayma, kompresörün çalışmasında sorunlara neden olur. Kompresör kayışı tam olarak kaymış ve olması gereken yerden çıkmışsa bu durumda çalışmaz. Bu durumda kayışın yerine oturtulması gerekir. Ancak bu işlem yapılırken kompresörün kesinlikle elektriğe bağlı olmaması ve çalışmaması gerekir. Eğer kompresörün kayışını kendi imkânlarınız ile yerine oturtamıyorsanız bu noktada kompresör servisi ile irtibata geçip destek almanız doğru olacaktır. Eğer kayışı yerine oturttunuz ve sorunsuz çalışıyorsa kayış ve kayış elemanlarını dikkatli bir şekilde kontrol etmeniz gerekir. Kayış ve kayış elemanlarının herhangi bir arızası var mı ve kayışın kaymasının nedeni ne bunun detaylı olarak araştırılması önemlidir. Kayışla ilgili diğer bir sorun ise kayış kopmasıdır. Kayışlar zaman içerisinde yıpranır ve gözlemlenmemesi durumunda kopma yaşanır. Kopma söz konusu ise kesinlikle kayışı birleştirme yoluna gitmemelisiniz. Kayış koptuğu zaman kesinlikle yenisi ile değiştirilmesi gerekir.
Dış kompresör arızalarından bir diğeri kompresörün çalışmamasıdır. Kompresörün çalışmadığını gözlemliyorsanız ilk olarak kompresöre gelen elektriği kontrol etmek gerekir. Elektrik alınan kaynaktan ileten kablolara ve kompresöre girişini sağlayan kablolara kadar her şeyi kontrol etmelisiniz. Kompresöre gelen elektrikte bir sorun gözlemleniyorsa bunun çözümünü sağlamalısınız. Ancak kompresör elektrik kaynaklı olmayan bir sorun yaşıyorsanız, sizin çözemeyeceğiniz bir sorun ortaya çıkmış olabilir. Bu durumlarda kompresör servisi ile irtibata geçerek kompresörünüzün elektrik harici bir nedenle çalışmadığını belirtmeniz gerekir.
Dış kompresör arızalarından bir diğeri ise hava kaçağıdır. Hava kaçağı hem sesle hem de el yardımıyla kolay bir şekilde tespit edilebilir ve bu hava kaçağının nereden kaynaklandığını bulmak gerekir. Eğer hava kaçağı kompresörde kullandığınız hortumda mevcutsa bu hortumu değiştirmeniz bütün sorunu çözecektir. Ancak hava kaçağı hortum bağlantı noktasındaysa bu noktada iyi bir yalıtım yapmanız gerektiğini gösterir. Eğer hava kaçağı bu noktalarda değil de direkt olarak kompresör tankındaysa bunun için bir kompresör servisi çağırmanız iyi olur.
İç arızalar elektrik sistemi veya kompresör sisteminin çalışmasında görev alan parçaların sorun çıkarmasıyla alakalı olabilir. İç arızaların tespitinin zor olması tespit edemeyeceğiniz anlamına gelmez.
Piston kolu ve krank mili bağlantısının zamanla gevşemesi kompresörde anormal sesli çalışma durumlarının ortaya çıkmasına neden olur. Piston kolu sürekli olarak aşağı yukarı olacak şekilde hareket eder. Bu hareket zamanla cıvatalarda gevşeme meydana getirir. Cıvata gevşemesi ise anormal seslere neden olur. Bu durumda kompresör servisi desteği ile gevşeyen cıvatanın sıkılması sorunu ortadan kaldırır.
Yağ sıcaklığının yükselmesi iç kompresör arızaları ile ilgili bir durumdur. Kompresörün iç borularında ortaya çıkan tıkanıklık sonucu kompresör zor çalışır ve dolayısıyla yağ sıcaklığının yükselmesine neden olur. Bu durumda kompresör servisi ile iletişime geçerek hortumların kontrolünü ve herhangi bir tıkanıklık bulunuyorsa bunun giderilmesini talep edebilirsiniz.
Eğer yağ basıncında bir düşüklük ile karşılaşıyorsanız bu durumda fazları kontrol etmeniz gerekir. Fazların ters bir şekilde bağlı olması elektrik motorunu tersine döndürerek yağ basıncının düşmesine neden olur. Eğer faz kabloları doğru bir şekilde bağlıysa bu durumda da yağ basınç göstergesinin veya yağ pompasının arızalı olması söz konusu olabilir. Bu durumlarda ise profesyonel ekipten destek almanız gerekir.
Eğer kompresörde kısa sürede yağ eksilmesi gibi bir arıza yaşıyorsanız bu durumda da yağ ayrıştırıcısında bir arıza olabilir. Yağ ayrıştırıcısı kompresörde yağı ayrıştırır ve yağın tekrar kompresöre dönmesini sağlar. Ancak bu arızalı ise yağ kompresöre dönmez ve dışarıya atılır. Bu durumda yağ ayrıştırıcısının değişmesi kompresör arızasını ortadan kaldırır.
Arızanın erken dönemde tespiti daha az masrafla karşılaşmak için önemlidir. Aşağıda yer alan maddeler yardımıyla arızaları kendiniz erken fark edebilirsiniz.
Kompresörün arıza yapmasının başlıca sebepleri arasında bakımlarının eksik yapılması yer alır. Kompresör bakımının düzenli olarak yapılması arıza çıkarma ihtimalini oldukça düşürmektedir. Kompresörü düzenli kullanmıyorsanız bile yıllık düzenli bakımlarını yaptırmalısınız. Kompresör arızasının bir diğer nedeni ise doğru konumlandırma yapılmamasıdır. Doğru konumlandırma kompresör sağlığı açısından oldukça önemlidir. Kompresörü serin ve geniş bir alanda konumlandırmak aynı zamanda tozdan uzak tutmak önemlidir.